De huidige situatie

Waar focus jij op bij je prijsbepaling?

DE HUIDIGE PRIJSBEPALING

Je concurrenten bepalen je prijs

De prijszetter

Bij deze strategie zet de exploitant de prijs in de markt. Dit zijn over het algemeen de oliemaatschappijen die ook tankstations exploiteren. Prijszetters stoppen veel tijd en energie in het bepalen van de optimale prijs, maar hierdoor zijn ze minder wendbaar.

De prijsvolger

De meerderheid van de exploitanten in Nederland zijn prijsvolgers. De exploitant bepaalt zijn prijs door te reageren op de prijzen van zijn concurrenten. Prijsvolgers vertrouwen veel op hun ervaring en hun visie bij het bepalen van hun prijzen.

De discounter

Bij deze strategie wilt de exploitant altijd een lagere prijs hanteren t.o.v. zijn concurrenten. Dit zijn over het algemeen de onbemande tankstations. Discounters kunnen gemakkelijk automatiseren, maar geven al snel te veel korting waardoor de marges omlaag gaan.

EEN NIEUW PRIJSMODEL

Bepaal je prijs door te kijken naar je klant

De huidige prijsstrategieën hebben elk hun eigen voor- en nadelen, maar zijn alle drie bovenalles data geïnformeerde strategieën. Hierbij kijken exploitanten veel naar de prijzen van hun concurrenten en analyseren ze deze data. De exploitant neemt vervolgens een geïnformeerd besluit over de prijsbepaling aan de hand van de prijzen van de concurrenten en hun eigen visie en prijsstrategie. Bij de huidige strategieën wordt er echter nauwelijks gekeken naar een belangrijke factor: de consument.

Om je prijs te optimaliseren is het cruciaal om te kijken naar je klanten. Waarom komen jouw klanten bij jouw station tanken? Het antwoord op deze vraag zorgt ervoor dat jij een optimale prijs kan vinden voor de brandstoffen op jouw station. Komen je klanten naar jou station toe voor je lage prijzen of is er een andere reden waarom ze bij jou tanken? Wat voor een invloed heeft 1 cent meer of minder korting op je volume afzet en wat betekent dit voor je marge? Door te kijken naar je klant wordt je prijsstrategie niet alleen geïnformeerd door de data die je vergaard, je prijsstrategie wordt er door gedreven.